Is jouw bedrijf klaar voor verandering? Ja, natuurlijk, sinds Corona toch wel zeker!?

De Corona-tijd zal voor elke generatie nog lang in ons geheugen gegrift staan. Organisaties konden geen naïeve houding aannemen en moesten snel schakelen. Afhankelijk van de sector vielen ze ofwel helemaal stil, ofwel moesten ze zich herdenken, ofwel boomde de business als nooit te voren en moest men ineens nadenken over begrippen waar ze daarvoor niet mee bezig waren zoals opschalen. En in sectoren waar men dat nog niet of toch bijna niet kende, moest men ineens gaan thuiswerken, of werd het thuiswerken sneller ingevoerd dan gepland. Onze creatieve spier moest dus goed getraind en aangespannen worden.

Los van Corona was het huidige bedrijfslandschap reeds onderhevig aan snelle evoluties en veel onzekerheden. Indien jouw bedrijf nog niet helemaal op de ‘mee-met-de-verandering-trein’ zat, dan wordt het nu hoog tijd om daar wel op te springen, ook in het post-corona-tijdperk.

Bedrijven moeten zich dus bewust zijn van wat hun huidige verandercapaciteit en -kracht is. De kracht om te willen en kunnen veranderen is immers een goeie voorspeller van prestatievermogen. Bedrijven met een grote veranderkracht zijn meer winstgevend, zien hun omzet sneller groeien, hebben leiders en een cultuur die hoger aangeschreven staat, en hebben werknemers die meer betrokken zijn. Redenen genoeg dus om eens te gaan kijken in welke mate jouw bedrijf ‘verander- klaar’ is.

David Michels en Kevin Murphy (beiden partner bij Bain & Company, een top management consultancy bedrijf) hebben op basis van hun ervaring vanuit het werkveld en uit onderzoek een meetinstrument bedacht om af te toetsen of en in welke mate jouw bedrijf klaar is voor verandering. Bij bedrijven die excelleren in change, zijn er 9 gemeenschappelijke eigenschappen waarin ze uitblinken, zoals een duidelijk doel en richting, verbinding (wat op de menskant slaat en ervoor zorgt dat de change zicht verspreidt- zoals een virus), de capaciteit voor een verandering, de mogelijkheid om te dansen (of de choreografie) op het ritme en de noden van de verandering, de mogelijkheid om op te schalen, de mogelijkheid om te voorzien in ontwikkeling en het nemen van de gepaste acties en de nodige flexibiliteit.

Wanneer bedrijven werkelijk hun verandercapaciteit gaan onderzoeken, kunnen ze ook hun sterke en zwakke punten in kaart brengen, en kunnen ze plannen opmaken om de verandercapaciteit te verhogen. Change zou iets moeten worden dat door iedereen beschouwd wordt als ‘de regel’ in plaats van iets incidenteels waar je ad-hoc op reageert. Verandering of veranderen zou dus een ‘ongoing’ of voortdurend proces moeten worden. Van voortdurend ad-hoc te moeten reageren op verandering worden mensen immers moe, niemand wil zoals een brandweerman van het ene naar het andere brandje hollen. Je kan dus maar beter de verandering omarmen als iets dat deel uitmaakt van het dagelijkse werk. Wanneer je dat doet zal de jas van verandering snel als warm en comfortabel aanvoelen.

Om te onderzoeken in welke mate jouw bedrijf veranderklaar is zijn er verschillende modellen, maar een goed model is dat van ‘Six Batteries of Change’. De 6 batterijen van verandering: een ambitieus topteam, een duidelijke strategische richting, een krachtige managementinfrastructuur, een gezonde cultuur, een duidelijke actieplanning en implementatie en een sterke band met de werknemers.

De boodschap is duidelijk: Go for change!

(Bronnen: ‘How good is your company at change?’, D. Michels en K. Murphy, Harvard Business Review The Magazine, July- August 2021; ‘Systemisch transitiemanagement, neem voor de verandering de gemakkelijke weg’, M. Thiecke en B. van Leeuwen, uitg. Boom, 2013; ‘Six Batteries of change’, P. De Prins, G. Letens en K. Verweire, uitg. Lannoo Campus, 2018)

Vorige
Vorige

The Art of Asking questions, of is goede vragen stellen het geheim van succesvol zijn?

Volgende
Volgende

Een midlifecrisis of de kunst van het laatbloeien?